Nowe płatne drogi od 1 lipca


Od 1 lipca viaToll także na drogach konkurencyjnych dla A1 i A2. A już w 2013 roku system e-myta ma być dostępny na autostradach prywatnych - donosi "Rzeczpospolita".
Pierwszego lipca skończy się gehenna miast na trasach alternatywnych do autostrad A1 i A2. Omijające te płatne drogi tiry wybierały bowiem drogi przebiegające przez małe miasteczka i wsie. Od nowego miesiąca te trasy też mają być płatne i włączone do systemu viaToll, który elektronicznie zlicza kilometry przejechane przez samochody powyżej 3,5 tony i wystawia im rachunek.

Nowe płatne drogi to krajowa 91, która biegnie równolegle do A1 na Pomorzu oraz DK 92 od Konina do Łowicza, która pozwalała ominąć autostradę A2. Jak mówi w "Rz" Marek Cywiński z firmy Kapsch, która zarządza systemem e-myta, ciężarówki powinny wybrać teraz właśnie autostrady, bo są one szybsze, a auta zużywają na nich mniej paliwa.

W przyszłym roku ciężarówki zapłacą też e-myto za przejazd autostradami prywatnymi. Na razie muszą zatrzymywać się tam na bramkach tak jak samochody osobowe. Jak zapowiada Magdalena Jaworska z GDDKiA, system ma ruszyć w I połowie 2013. Problemem jest to, że każda z koncesjonowanych autostrad ma swój odrębny system pobierania opłat i inne stawki.

Na razie e-myto przynosi gigantyczne dochody skarbowi państwa - donosi "Rz". Według wyliczeń GDDKiA z tego tytułu wpłynęło już 800 mln zł. Zdaniem Magdaleny Jaworskiej po rozszerzeniu listy płatnych dróg suma wpłat przekroczy za 2012 rok miliard złotych. To więcej niż wynosiły wpływy z tytułu winiet.

Wcześniejszy system poboru opłat przynosił około 800 mln zł rocznie i pokrywał tylko koszty ich dystrybucji. E-myto mimo gigantycznych kosztów wdrożenia będzie na siebie zarabiać. Nastąpi to najprawdopodobniej już w 2013 roku

Wirtualna Polska/"Rzeczpospolita"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz